Vårt husbilsliv

I vår blogg kommer vi att berätta om våra resor med vår husbil och hur livet ter sig däremellan. Det är roligt om ni vill lämna en kommentar till våra inlägg. Själva tycker vi det är kul att läsa andras reseberättelser och om deras liv med husbil respektive husvagn. Man får alltid tips och inspiration genom att titta in på alla fina bloggar som finns på nätet.

tisdag 7 april 2015

Tillbaka i Sverige

Efter Ladenburg styrde vi kosan mot Göttingen. Vi var lite nervösa om vi skulle få plats där eftersom det var helg. Men det var lugnt, alla tre långa platser var lediga.

Det fanns även en del andra platser lediga men till kvällen var det fullt överallt.

Morgonen därpå åkte vi till Burg. Där var det proppfullt med folk överallt, i affärerna var det långa långa köer. Ställplatsen såg knökfull ut så vi tänkte att det var kört att få någon plats där.

Men vi åkte in ändå och hittade en plats längst in, vilken himla tur. Vi pratade men en annan svensk på ställplatsen som sa att fastän ställplatsen i Heiligenhafen var stängd och man tydligen hade rensat platsen så stod det ett femtiotal husbilar där.

I Burg var det pyntat med en massa fina vårblommor.

På gator, torg och uteserveringar var det knökfullt med folk och vädret kunde man inte klaga på.

Nästa dag var det dags för färjan mellan Puttgarden och Rödby, den blev nog inte ens halvfull. Endast ett par långtradare och ett par turistbussar och ett fåtal husbilar på nedre däck.

Sen blev det Öresundsbron och tänk där blev vi stoppade av tullen på svenska sidan, det var första gången på alla år vi åkt. Men den kvinnliga tullaren blev mest intresserad av om vi hade pass till djuren och bad att få se dessa. Sen undrade hon om vi hade köpt personbilen utomlands. Därefter fick vi åka vidare.

Färden gick till ställplatsen i Lundåkrahamn i Landskrona.

Där står man fint med utsikt ut mot vattnet.

Sen vi var där sist har dom utökat platserna och gjort fler elinkopplingar så nu kan alla platser ta el, kostnad för platsen är 150 kr inklusive el.

Det är inte många meter till den långgrunda stranden.

När vi var där förra sommaren var där fullt med surfare och Alonso tog sig ett bad.

Nu ska vi snart bege oss till Forsbergs Fritidscenter i Hyssna för att förhoppningsvis övernatta där till imorgon när vi ska vara på verkstaden kl 9.00 för en del garantijobb.

1. inte så ofta man blir ståppet av tullen ,men inn til Sverige får ni ju ta med era store mengder med sprit å øl inn til Norge er det ju et problem så der begynner pulsen at slå når vi skal pasera grensen

2. Det har varit trevligt att följa er i bloggen!!
    Vi planerar att åka till Italien i maj och funderar på att ta en tur igenom Frankrike. Vi har hundar med oss och undrar var det är som gäller där med vaccinationer. Rabies och övriga.
    mvh
    Ann-Sofie och Lennart

1. Pass och rabiesvaccinationer obligatoriskt som vanligt när man reser i EU länder, jag har hört att fransmännen brukar vara lite kinkiga med 3-års rabiesvaccination men vi tar alltid den 3-åriga och har inte råkat ur för några problem med det. Sen är det den obligatoriska avmaskningen för dvärgbandmask som man nu för tiden utför själv innan man åker in i Sverige. Lycka till med er resa.

2. Tack för svar! Var lite osäker på den 3-åriga men dom tillhör ju EU så det bör ju funka.
      Då är det bara att tuta och köra.
      MVH
      Ann-Sofie och Lennart

3. Bra att ni tog med hem lite värme från södern, välkomna hem.

4. Välkomna hem, skönt att allt gått bra! Ni verkar ha fått värmen med hem, vi fikade ute på terassen idag för första gången i år :-) Heiligenhafens ställplats är ej, man får stå där men det var gratis o ej tillgång till el, många träd var fällda o lite skräpigt på grund av det. Det blir så småningom en ny husbilsparkering såg jag på ritningen vid infocentrumet ontill de nybyggda villorna :-)

1. Tack. Ställplatsen i Burg har blivit mycket trevligare nu och själva Burg är också mycket trevligt att strosa i så det är ett bra alternativ till den stängda i Heiligenhafen, nackdelen är väl att det inte ryms så många bilar där.