Vårt husbilsliv

I vår blogg kommer vi att berätta om våra resor med vår husbil och hur livet ter sig däremellan. Det är roligt om ni vill lämna en kommentar till våra inlägg. Själva tycker vi det är kul att läsa andras reseberättelser och om deras liv med husbil respektive husvagn. Man får alltid tips och inspiration genom att titta in på alla fina bloggar som finns på nätet.

tisdag 21 augusti 2012

En liten Sverigetripp

Nu har vi kommit hem efter en kortare resa i Sverige. Vårt huvudsakliga mål var Borås Motorstadion för att titta på barnbarnet när han skulle köra ytterligare en deltävling i Supermoto. På vägen dit passade vi på att besöka lite olika ställen.

Vi började med ett stopp i Strängnäs, när vi kom dit fanns bara 1 bil på ställplatsen, till kvällen kom några till. Jag kan tänka mig att många kanske tycker att 200 kr per natt är lite väl mycket därav den dåliga beläggningen.

Efter Strängnäs åkte vi till en favorit i repris, Sjötorp. Det är en riktigt mysig ställplats precis vid slussarna. Där stannade vi några dagar. Vi träffade många flera trevliga husbilsåkare, bland annat ett par som bor i Holland, mannen var holländare och kvinnan svensk.

Det är kul att sitta vid slussarna, där händer alltid något, det tycker även Alonso.

Naturligtvis blev det också en längre cykeltur utefter kanalen, vi cyklade till Lyrestad och tittade på den ställplatsen. Den ligger också fint vid kanalen med det finns inte så mycket runt omkring att titta på.

Här har vi en liten paus vid en av de många slussarna.

Alonso blev sugen på ett bad, han ville aldrig gå upp från vattnet.

En del brer ut sig så här....

Framåt kvällen var dom tvungna att ställa sig närmre varandra....

Det finns många vackra vyer.

Efter Sjötorp blev det ett stopp i Mariestad, där hade vi aldrig varit förut. Ställplatsen ligger vid vattnet och det är nära in till centrum med affärer och restauranger. Utefter kajen finns också många matställen. Det fanns några elplatser, det fanns även tömning och vatten samt sopcontainer. Här ser man husbilsplatserna i bakgrunden.

Det fanns gott om platser, dom var rejält tilltagna och ordentligt markerade.

På en av våra promenader gick vi förbi vandrarhemmet som inte låg långt från ställplatsen, där spelade en orkester i trädgården och det var fullt med folk som lyssnade. Dom spelade riktigt skön musik.

Nästa stopp blev vid Spikens gästhamn, utanför Lidköping. Där hade vi inte heller varit förut, vi hade fått tips om platsen via en husbilsblogg. Det här var vår utsikt från husbilsdörren. Det fanns några eluttag och man kunde hämta vatten en bit därifrån. Det fanns servicehus som även nyttjades av gästhamnen, där fanns toaletter och duschar.

Det var en rejäl parkering, egentligen var husbilsplatserna längst bort från vattnet men eftersom det var så lite bilar så fick man även stå där det var markerat P för personbilar. Som ni ser på bilderna hade vi för det mesta fint väder.

Då blir man ju sugen på att bada, hela familjen tog ett dopp men Alonso var den som låg i längst och inte ville gå hem till husbilen.

Efter det var det dags för oss att bege oss till motorstadion i Borås, men det kommer jag att berätta om i nästa inlägg.