Vårt husbilsliv

I vår blogg kommer vi att berätta om våra resor med vår husbil och hur livet ter sig däremellan. Det är roligt om ni vill lämna en kommentar till våra inlägg. Själva tycker vi det är kul att läsa andras reseberättelser och om deras liv med husbil respektive husvagn. Man får alltid tips och inspiration genom att titta in på alla fina bloggar som finns på nätet.

söndag 5 september 2010

Väder för trädgårdsskötsel

Idag fortsatte putsandet på husbilen men nu är det klart. Det var då dags för lite trädgårdsskötsel. Det var en perfekt dag för det, soligt, varmt och vindstilla. Gräset har växt jättemycket senaste tiden, beror väl på den fuktiga väderleken vi har haft ett tag.

Det är tur att det inte blir så mycket äpplen i år. Förra året kokade jag en massa mos till både oss och sonens familj. Det blir himla gott med egenhändigt kokat mos. I år hade jag inte haft tid med något äppelmoskok.

Däremot så är det en massa plommon på träden, vi har fått ställa under stöttor så att inte grenarna går av. Vi äter det som växer högt upp och råddjuren får det som växer lågt. Det festliga är att man ser inte att dom spottar ut kärnorna när dom äter, däremot så hittar man lite högar här och där långt ifrån träden med kärnor. Det verkar som att dom lagrar kärnorna i mun för att sen spotta ut en massa på en gång.

Här ligger ett av råddjuren och vilar en stund vid vårt uthus. Vi har inte sett mamman med sina två kid på ett tag, vet i sjutton var dom har tagit vägen nu. Hoppas att dom kommer innan vi åker så vi kan ta adjö för ett tag.

Det blev även en liten svamptur på tomten och i diket idag. Jag fick ihop så det även räcker till varma mackor ikväll.

6 kommentarer:

  1. Låter härligt med plommon och äpplen, men jag avundas er inte gräsklippningen. Vackert med de vilda djuren helt inpå, men det är ingen idé att du sätter ner några tulpanlökar. De mumsar rådjuren gärna på.
    Hade fritidshus för en del år sen, med både trädgårdsland och blommor. En försommar föddes ett kid i vår trädgård. Det var mysigt då, men vi blev konkurrenter om blommor och grönsaker och rådjuret vann. Det blev mindre blommor för varje år.

    SvaraRadera
  2. Mackor med svamp hels kantareller, muums. Hoppas ni får en trevlig tur med putsad o polerad Concorde!

    SvaraRadera
  3. Plommonsaft brukar mamma göra och det är så gott!
    Ja, ta med er lite äppelmos på resan och ät på havregrynsgröten :-)) jättegott... fast det visste du väl redan!

    SvaraRadera
  4. Elisabeth, tulpanlökar slutade jag med för en himla massa år sedan. Nu har jag bara pelargoner i krukor och dom brukar klara sig för det mesta från råddjuren. Men jag har hellre råddjur istället för blommor om man måste välja. Nackdelen är väl kanske fler fästingar men jag har vaccinerat mig och katten har fått Frontline som skydd.

    Ninni, plommonsaft låter inte dumt men det verkar jobbigt med att kärna ut? Vi äter havregrýnsgröt varje morgon när vi är hemma och det smakar verkligen gott med hemlagat mos.

    Lena och Jan, kantarellerna lyser fortfarande med sin frånvaro hos oss, jag förstår inte varför?

    SvaraRadera
  5. Det såg väldigt idylliskt ut det där :-)

    sv: Jodå, vi har träffat M&A, fast det var innan jag visste att jag skulle hälsa. Gör det nästa gång om ja kommer ihåg ;-)

    SvaraRadera
  6. så idylliskt att ha rådjur i trädgården, och vilken härlig trädgård ni ser ut att ha!
    Det är gott med plommon, tyvärr så känner vi ingen som har det i sin trädgård så det får jag köpa i fruktavd när jag handlar. Minns när jag var liten och grannen alltid hade så mkt gula plommon...mums!

    SvaraRadera